روشهای درمانی برای از رفع جوش و آکنه

رفع جوش و آکنه با روشهای مختلف انجام می‌شود لذا روش انتخابی بستگی به نوع یا شدت آکنه‌ دارد. برخی از این جوش‌ ها که سطحی بوده با درمان خانگی، رعایت بهداشت، شستشو با شوینده‌های مناسب بهبود می‌یابند اما هنگامی که آکنه شدید با درد یا خارش همراه باشد احتمال اسکار بر روی پوست زیاد است باید با روش‌های درمان موضعی جوش با درمان‌های دارویی پیشرفته مانند آنتی بیوتیک‌ها، رتینوئیدها درمان شوند یا بوسیله‌ی دستگاه‎‌ها همچنین ابزارهایی پیشرفته که توسط متخصصین پوست با توجه به علائم و عوامل موثر که باعث جوش یا آکنه شده به شما بهترین درمان را پیشنهاد می‌دهند.

جوش یا آکنه عارضه‌ای پوستی است که بر ویژگی‌های ظاهری افراد، تا حد زیادی بر اعتماد به نفس همچنین رفاه عاطفی تاثیر می‌گذارد.

جوش یا آکنه زیبایی و لطافت پوست را تهدید می‌کند که معمولا در نقاط مختلف بدن دیده می‌شود اما بیشتر در ناحیه‌ی صورت بروز می‌کند این مشکل رایج بین نوجوانان تا بزرگسالان می‌باشد. هنگامی که پوست مقدار زیادی چربی تولید می‌کند باعث مسدود شدن منافذ پوست می‌شود به دلیل ترشح بیش از اندازه غدد چربی زیر پوست شما در معرض خطر ابتلا به آکنه هستید.

بدلیل نوسانات بر سطح هورمونی در دوره‌ی بلوغ نوجوانان با ترشح هورمون‌های جنسی یا افزایش فعالیت غدد چربی تجمع این چربی زیر پوست می‌تواند عامل بروز جوش یا آکنه شود. عوامل دیگری مانند استرس، اضطراب، برخی دارو‌ها، ژنتیک همچنین استفاده زیاد از محصولات آرایشی بر پایه روغنی می‌تواند پوست شما را مستعد جوش کند. بنابراین باید به دنبال راهی برای رفع آکنه باشیم.

 جوش یا آکنه در بزرگسالان نیز رایج است اغلب بدلیل تولید بیش از حد روغن به باکتری‌ها منجر می‌شود. تغییرات در هورمونها باعث تولید چربی اضافی می‌شود به همین دلیل است که بلوغ، استرس، بارداری، قاعدگی و… باعث ایجاد آکنه می‌گردد.

مراقبت های خانگی جهت رفع جوش و یا آکنه:

هر فردی می‌تواند با مراقبت پوست میزان چربی باقیمانده بر آن را کنترل کند تا در رفع جوش موثر باشد موارد زیر راههایی برای مراقبت پوست توصیه شده:

  • قبل خواب پوست را با پاک کننده‌ها تمیز سپس خشک نمایید.
  • از خوردن غذاهای چرب سرخ شده، پر ادویه، فست فودها پرهیز کنید تا جوش شدت نیابند.
  • برای رفع جوش تا حد امکان از لوازم آرایشی کم استفاده کنید.
  • جوش‌ را درستکاری نکنید یا فشار ندهید زیرا لک بر جای می‌گذارند.

درمان‌های خانگی برای رفع جوش یا آکنه:

  1. یخ: برای آرام کردن یک جوش یا آکنه فعال که دردناک است یک تکه یخ را در پارچه پیچیده هر بار سه تا چهار دقیقه روی جوش ملتهب بگذارید جهت تسکین پوست نهایتا رفع تورم جوشها این کار را تکرار کنید.
  2. ماسک صورت: جهت رفع آکنه از ماسک‌های صورت که بسیاری از آنها جوش‌ را هدف قرار می‌دهند استفاده کنید زیرا ترکیباتی مانند اسیدسالیسیلیک، بنزوئیل پراکسید را دارد که با باز کردن منافذ در نتیجه کاهش التهاب جوش یا آکنه را درمان می‌کند همچنین ماده دیگر که به رفع آکنه‌ کمک می‌کند گوگرد است غالبا در ماسک‌های صورت ضد جوش یافت می‌شود مناسب پوست‌های حساس است.
  3. روغن درخت چای: یکی از راههای رفع جوش استفاده این روغن است که به صورت رقیق نشده بر پوست بمالید با رفع التهاب جوش‌ یا آکنه موجب کاهش سطح باکتری‎‌های مولد آنها شده همچنین رفع لک نیز استفاده می‌شود.
  4. بنزوئیل پراکسید: موجب رفع لکه‌های آکنه یا جوش همچنین برای از بین بردن باتری‌های مولد آکنه استفاده کنید.
  5. سالیسیلک اسید: محلولی است که به لایه برداری سپس باز کردن منافذ جوش‌ کمک کرده بسیار موثر در رفع آکنه می‌باشد.
  6. رتینوئیدها: ماده‌ای است که به افزایش گردش سلولی نهایتا ریزش سلول‌های مرده کمک می‌کند از گرفتگی جوش و آکنه جلوگیری می‌کند همین باعث رفع آنها می‌گردد.

روش‌های درمان موضعی جوش و آکنه:

لیزر رفع جوش:

این روش درمانی برای رفع آکنه فعال و اسکار بر جای مانده بر پوست معرفی شده است در عین حال کاملا بی خطر، غیر تهاجمی بوده و مکانیسم کارش با نور و گرما می‌باشد تا در رفع آکنه اثر کند. در این روش نور به انرژی گرمایی تبدیل می‌شود با گرم کردن بافت کلاژن و الاستین در لایه میانی پوست یک روند بهبود کنترل شده ایجاد می‌کند که بر اثر انرژی گرمایی غدد چربی پوست بیش از اندازه فعال می‌شود و چربی باقی مانده در عمق منافذ پوست تخلیه می‌شوند.

میکرودرم ابریژن جهت رفع جوش و آکنه:

روشی است که معمولا برای رفع جوش و آکنه غیر التهابی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کریستال‌هایی که در میکرودرم ابریژن استفاده می‌شود باعث تحریک پوست شده تا با مکش قوی تمام منافذ بسته را باز عفونت‌ها یا سلول‌های مرده را که باعث مسدود شدن منافذ پوست می‌گردد را تخلیه می‌کند این روش برای رفع لک، جوش یا آکنه بسیار موثر است.

لایه برداری برای رفع آکنه:h4

لایه برداری شیمیایی یکی دیگر از راههای عالی برای رفع جوش و آکنه است که به عمق پوست نفوذ می‌کندپوست مرده و آسیب دیده را از سطح پوست جدا می‌کند. لایه برداری‌های مختلف متناسب با انواع پوست می‌تواند به درمان جوش و آکنه فعال کمک کند همچنین می‌تواند به بافت پوست، چین و چروک، رفع لک‌های پوستی نیز کمک کند.  همچنین برای لای برداری میتوانید از روشهایی مانند میکرونیدلینگ، کربوتراپی و … استفاده مایید.

 در این روش سعی کنید در معرض نور خورشید قرار نگیرید، همیشه از کرم‎‌های ضد آفتاب استفاده کنید.

مهم‌ترین نکات مراقبتی قبل از لیزر برای رفع جوش یا آکنه:

  • دو هفته قبل درمان سیگار نکشید
  • از مصرف آسپرین خودداری کنید
  • اگر برنزه کرده باشید یا دچار آفتاب سوختگی هستید نمی‌توانید انجام دهید تا آفتاب سوختگی‌تان برطرف شود.

مهم‌ترین نکات مراقبتی بعد لیزر رفع جوش و آکنه:

  • حتما کرم ضد آفتاب استفاده کنید زیرا پوست به آسیبهای خورشید بسیار حساس است.
  • به مدت6 تا 8 هفته برنزه کردن و قرار گرفتن زیاد در معرض نور خورشید خودداری کنید.
  • برای جلوگیری از عفونت، پوست خود را پاکیزه نگه دارید.
  • حدود یک هفته لوازم آرایشی استفاده نکنید.
  • اگر پزشک برای شما تونر یا مرطوب کننده مناسب تجویز کرده همان را استفاده کنید.

اگر جوش یا آکنه دارید و راههای زیادی را امتحان کرده‌اید اما نتیجه ندیده‌اید به شما پیشنهاد میکنیم تا از خدمات همچنین محصولات سایت نیکا بیوتی بهرمند شوید با مشاورین ما تماس حاصل نمایید تا با بهترین متخصصین و پیشرفته ترین دستگاهها مشکلات پوستی مانند رفع جوش و آکنه، لیزر، پاکسازی پوست، درمان استریا، فشیال تخصصی همچنین با استفاده ماسک ها، کرم‌های مرطوب کننده، ژلهای لایه بردار و… به نتیجه دلخواه خود برسید.