دسته‌بندی نشده

آشنایی با روتین پوست

روتین پوست یا روال مراقبت از پوست، به مجموعه اقداماتی که برای شادابی یا حفظ سلامت پوست به شکل روزانه در دراز مدت انجام می‌دهیم گفته می‌شود. پوست یکی از مهمترین همچنین حساسترین اعضای بدن می‌باشد که مراقبت از آن به صورت پیوسته و مداوم اهمیت بالای دارد. بنابراین بایستی یک روتین پوست انتخاب کنید که برای شما مفید باشد تا از پیری زودرس همچنین چین و چروک جلوگیری نماید.

روتین پوست می‌تواند شامل پاکسازی، تعادل و مهمتر از همه هیدراته کردن سلولهای پوست صورت که از نظر زیبایی، پزشکی یا درمان به ما کمک کند. گذر زمان را نمی‌توان متوقف نمود اما با یک روال مراقبت از پوست می‌توانید چین وچروک، لکه های تیره، آسیبهای ناشی از نور خورشید را کاهش دهید. با داشتن روتین پوست مشکلاتی مانند خشکی یا چربی پوست همچنین معایب پوستی را درمان سپس مدیریت نمود. همواره عواملی مانند ژنتیک، آب و هوا، شیوه‌ی زندگی و… روی پوست تاثیر می‌گذارد.

آیا روتین پوست برای همه یکسان است؟

باید بگوییم خیر، روتین پوست برای انواع مختلف پوست یکسان نیست. روتین پوست برای تمامی بانوان و آقایانی که همواره به دنبال زیبایی هستند توصیه می‌شود، اما برای همه یکی نیست هر پوستی به روتین خاص خود نیاز دارد. به عنوان مثال روتین پوست خشک با روتین پوست چرب کاملا متفاوت است. لذا باید ابتدا نوع پوست خود را بشناسید تا متناسب با جنس پوست خود از محصولات یا لوازم آرایشی بهداشتی خاص استفاده نمایید. برای این کار با یک متخصص پوست مشورت کنید یا به طریقی که می‌گوییم عمل کنید.

نحوه تشخیص روتین پوست:

شناخت نوع پوست بسیار مهم است زیرا کمک می‌کند تا بتوانیم روتین پوست مناسب و محصولات مراقبت، زیبایی یا درمانی درست را انتخاب نماییم.

برای تشخیص نوع پوست جهت روتین مناسب ابتدا صورت را با آب و شوینده‌ی مناسب بشویید سپس با یک حوله نرم آب اضافی صورت را بگیرید. دو ساعت به صورتتان استراحت دهید. هیچ گونه کرم یا مرطوب کننده‌ای استفاده نکنید سپس تعدادی دستمال کاغذی تمیز بردارید روی نقاط مختلف پوست خود مانند بینی، پیشانی، گونه‌ها بکشید در صورت چرب شدن دستمال ها نشان می‌دهد صورت شما چرب است و اگر دستمالها خشک ماند پوست شما خشک است، اگر برخی خشک برخی چرب شد پوست شما مختلط است در غیر این صورت پوست شما نرمال است.

انواع پوست و ویژگی‌های آنها:

  1. پوست خشک:
      1. احساس کشیدگی در پوست
      2. پوسته پوسته شدن بخشهایی از پوست صورت
      3. احساس خارش
      4. کدری و بی حالی پوست

2. پوست چرب:

      1. احساس کشیدگی در پوست
      2. پوسته پوسته شدن بخشهایی از پوست صورت
      3. احساس خارش
      4. کدری و بی حالی پوست

3. پوست مختلط:

    1. منافذ پوست خصوصا روی بینی باز است.
    2. گونه هایتان خشک است
    3. حد فاصل پیشانی تا چانه چربی زیادی دیده می‌شود
    4. پوست کم آب و هیدراته
    5. ظاهر آن خشک یا پوسته پوسته دارد
    6. پوستتان سبوم زیادی تولید می‌کند

4. پوست حساس:

5. پوست نرمال یا طبیعی:

جزء بهترین پوست ها می‌باشد اگر هیچ کدام از ویژگی‌های بالا را نداشته باشد پس خوش شانس بوده پوست شما نرمال است.

روال اولیه‌ی روتین پوست:

معمولا با محصولات روتین پوست سازگاری ندارد. ممکن است با جوش، قرمزی، خشکی پوست حساسیت  واکنش نشان دهد.

    1. خارش پوست
    2. هنگام تماس با پوست به سرعت گرم یا قرمز می‌شود

مراحل اصلی برای روتین پوست شامل:

    1. پاکسازی و شستشوی پوست
    2. بالانس کردن یا استفاده تونر
    3. هیدراته و مرطوب کردن

روال اولیه روتین پوست گسترده نیست هرکس می‌تواند به راحتی با توجه به نیاز یا مقدار زمانی که دارد پوست خود را تمیز و سالم نگه دارد. معمولا روال اولیه روتین شامل پاکسازی پوست صورت، پاک کردن آرایش، استفاده ضد آفتاب در طول روز در مقابل نور آفتاب، استفاده از درمان لکه‌ای برای هرگونه لک همچنین استفاده مرطوب کننده می‌باشد.

بهترین زمان انجام روتین پوستی:

بهتر است روتین دو بار در روز در زمانهای مشخص انجام دهید. برای روتین روزانه پوستی بهتر است ساعتی را در اول صبح و شب نزدیک به خواب در نظر بگیرید که بصورت منظم، درست همچنین پیوسته انجام دهید. شما قطعا شاهد بهبود سلامت پوست، شفافیت، روشن شدن، صاف در نهایت جوانتر شدن پوست خواهید بود. روتین پوست بایستی ادامه دار باشد زیرا اگر ادامه ندهید پوست دوباره به حالت قبل بر می‌گردد.

ترتیب روتین پوستی در شب و روز:

  1. شستشوی پوست:

اولین مرحله روتین پاک کردن یا شستن صورت در صبح است که با آب ولرم بهمراه شوینده های مناسب نوع پوست خود  پوست را شسته تا آلودگیها همچنین چربیهای صورت پاک شود. از شوینده‌ی مناسب استفاده کنید تا پوستتان بیش از حد خشک نشود و چربیهای طبیعی پوست از بین نرود.

  • تونر پوست:

استفاده تونر یکی از مهمترین مراحل روتین پوستی است. تونر با بکارگیری عصاره گیاهان همچنین اسانسهای مختلف پوست را پاکسازی می‌کند سپس با نفوذ به عمق پوست ذرات گرد خاک و مواد آرایشی را از پوست پاک کرده نهایتا رطوبت لازم را به سلول ها می‌رساند.

  • سرم پوستی:

سرمها نوعی روتین پوست است که سرشار از مواد مغذی، ترکیبات آبرسان یا آنتی اکسیدانهایی با غلظت بالا هستند ویتامینهای موجود در این سرم برای بافت، استحکام همچنین تقویت سلامت پوست استفاده می‌شود.

    1. استفاده سرم ویتامین پوستی در روز: سرم حاوی ویتامین می‌تواند از پوست شما در برابر التهاب همچنین آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت کند و باعث روشن شدن پوست در نتیجه برطرف شدن لک های تیره شود.
    2. استفاده سرم پوستی در شب: بهتر است هنگام شب از سرم های حاوی هیالورونیک اسید استفاده کنید. این ترکیب رطوبت را از هوا به داخل پوست کشیده در زمان خواب پوست را مرطوب نگه می‌دارد.
  • کرم دور چشم:

پوست اطراف چشم بدلیل نازک یا حساس بودن مستعد پیری می‌باشد. خطوط ریز، پف کردگی یا تیرگی چشم علامتهای آن می‌باشد، کرمهای دور چشم دارای اثرات ضد پیری بوده که جزء محصولات مهم در روتین پوست به شمار می‌آید. یک کرم دور چشم خوب می‌تواند این ناحیه را روشن، صاف نهایتا محکم کند.

  • درمان لک های پوستی:

بهتر است از محصولات ضد لک برای درمان لکه های پوستی در شب استفاده کنید زیرا در طول شب بدن بیشترین تلاش را برای ترمیم انجام می‌دهد.

  • مرطوب کننده:

مرطوب کننده برای آبرسانی پوست، جذب اثر بخشی بهتر محصولات روتین پوست دو بار در روز استفاده می‌شود که موجب زیبایی همچنین طراوت چهره خواهد بود.

    1. مرطوب کننده در صبح: بهتر است یک مرطوب کننده‌ی سبک با پایه‌ی هیالورونیک اسید استفاده کنید زیرا هم آبرسان خوبی است هم احساس چربی یا سنگینی ندارد.
    2. مرطوب کننده در شب: استفاده مرطوب کننده در شب بسیار مفید است زیرا پوست در شب وارد حالت ترمیم می‌شود که برای رفع جای زخم، لک، آسیبها یا بازسازی پوست فعالیت می‌کند. در روتین شب کرم ضد چروک استفاده کنید که دارای دوز کاهش یافته رتینوئیدها است که ملایم بوده همچنین برای پوستهای حساس مناسب است.
  • روغن صورت:

همیشه روغن صورت را در آخر استفاده کنید. روغنها به راحتی می‌توانند به مرطوب کننده‌ها، سرمها یا سایر محصولات روتین پوستی نفوذ کنند اما هیچ محصولی به روغن نمی‌تواند نفوذ کند. به همین دلیل باید آخر استفاده شود. معمولا برای پوستهای خشک استفاده می‌شود تا دارای اثر بخشی بر روتین پوستی شده سپس پوست را نرم و لطیف می‌کند.

  • ضد آفتاب:

مهمترین بخشهای روتین پوست، استفاده مرتب و مداوم از ضد آفتاب است. کرم ضد آفتاب در روتین صبح آخرین مرحله می‌باشد. ضد آفتاب برای محافظت پوست مانند یک سرباز از سلولهای پوستی در برابر نور خورشید، پرتوهای آسیب رسان ماورائ بنفش همچنین اشعه‌ی مضر محافظت می‌کند.

امیدوارم خواندن این مقاله به شما کمک کند تا بتوانید یک روتین پوست مناسب را انتخاب کنید و از پوست زیبا و لطیف بهرمند شوید. با محصولات نیکا بیوتی همیشه صورتی شاداب و جوان داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *